S/Y Madame

Jeanneau Sun Odyssey 36i

Shetland 2012

I mai 2012 gikk turen til Shetland med Madame.

Avgang fra Molde ble kl. 07:30 på fredag morgen. Etter en liten stopp i Midsund var Madame ferdig bunkret og mannskapet var fulltallig. Det ble også en liten stopp i Ålesund for å handle det vi hadde glemt, og i Fosnavågen toppet vi tankene før vi satte kursen mot Lerwick. Avgang fra Fosnavåg ble kl. 19:00 på fredag kveld. Vi gikk sammen med Cher og Alara fra Averøy. Overfarten ble en kjempefin opplevelse selv om det var i minste laget med vind. På turen over passerte vi på sørsiden av Oseberg og Brent. Vi var fremme i Lerwick kl. 13:00 lokal tid på søndag.

Innsjekking foregikk hos havnekontoret på Albert building som lå et par hundre meter lengre borte på kaien. Havneleien kom på 26,5 £ for 2 døgn inkl. strøm og vann. Her fikk vi også låne nøkkelen til Lerwick Boating Club hvor det var tilgang til dusj, vaskemaskin osv.

Alara på vei inn i Fosnavågen

Soloppgang i Nordsjøen med Alara i forgrunnen.

Naturen kaller......

Oseberg C

Brent feltet

Nok en soloppgang i Nordsjøen

På vei inn mot Lerwick

På Victoria Pier i Lerwick var 4 av 5 båter norsk, og den femte skulle til Norge på besøk...

Shetland viste seg fra sin beste side mens vi var her borte. Bortsett fra den dagen vi kom frem, hvor været var noe overskyet, hadde vi blå himmel, sol og vindstille under hele oppholdet vårt. På mandag hadde vi planlagt å leie bil for å se oss omkring, men i og med at vi var så mange fant vi det mer fornuftig å leie en maxitaxi. På den måten fikk vi også med oss guide :-) Taxiholdeplassen var på Victoria pier bare noen få meter fra der hvi lå med båten. Praktisk :-) Vi fant en kar som tok 45 £ i timen for å kjøre oss rundt. Fordelt på 8 mann ble jo det ganske rimelig. Turen gikk over til Scalloway hvor vi fikk se slippen hvor de brukte å vedlikeholde shetlandsbussen under krigen, og vi fikk sett museumet som Jens Stoltenberg åpnet den 17.05.2012. Etter Scalloway gikk turen sydover hvor vi fikk sett en del av det shetlandske landskapet. Ganske fasinerende med et nakent landskap uten så mye som et tre. Sau og torv var det derimot mye av. Underveis tok vi en liten pit stop på et hotell ute i ødemarken. Turen videre gikk sørover før vi dreiet øst mot Lerwick igjen.

Vi hadde hørt en del om gjestfriheten på Shetland før vi dro, men det vi opplevde gikk ut over alle våre forventninger. Ett eksempel er når vi var på supermarkedet for å handle. 3 voksne karer med 2 fulle handlevogner hadde behov for skyss tilbake til båten igjen. Da den ene av oss spurte hun i kassen om hun kunne være behjelpelig med å skaffe taxi kom det fra han bak oss i køen: "taxi, for noe tull. Jeg skal kjøre dere". Vi hadde aldri sett personen før, som forøvrig viste seg å være særdeles hyggelig, og ikke skulle han ha noe for turen heller.

På tirsdag ble det bunkring av både det ene og det andre før vi kastet loss og satte turen mot Norge igjen. Vi gikk fra Lerwick kl. 15:00 lokal tid etter drøyt 2 døgn i land. Da var mannskapet blitt rastløs igjen og det var greit å komme seg ut i åpent hav igjen. Vi hadde nydelig vær på hele hjemturen også, selv om det var i minste laget med vind. Returen gikk over Tampen feltet igjen, hvor det er ganske så tett mellom offshore installasjonene. Underveis fikk vi sett en del hval og sjøfuggel som alltid er fasinerende. 15 NM vest for Ålesund var det blitt så varmt og vindstille at vi stoppet for å ta oss et bad. Sjøtemperaturen var da 12,6°C. Med det været fant vi ut at det var bedre å henge opp hengekøyen og gå for motor enn å ligge og drive for seil. Vi var innom Midsund med deler mannskapet, og Madame var fortøyd i Molde kl. 00:30 natt til fredag.

Maxitaxi fra Victoria Pier med Madame i bakgrunnen

Turister på tur :-)

Minnemerke over Shetlandsbussen

Slipen hvor de vedlikeholdte Shetlandsbussen under den 2dre verdenskrig

Scalloway museum

Mye fin natur på Shetland

Nakent landskap

Noen av beboerne på Shetland

Flere av Shetlands beboere....

Pit stop

Shetlandsk arkitektur i Lerwick

Lerwick

Hjemturen har startet

Alara

Cher

MOB båt øvelse i Nordsjøen

Oljeindustri og natur hånd i hånd...

Nok en soloppgang

Når vinden er laber....

Innseiling til Midsund

Nord Norge 2010

I juli og august gikk turen nordover langs norskekysten fra Molde til Lofoten. I løpet av de 6 ukene vi var på tur fikk vi sett mye norsk natur, og vår nordligste posisjon ble Trollfjorden. Detaljer rundt turen finnes her:

Hjemseiling 2008

I månedsskiftet juni/juli 2008 ble båten seilt hjem fra Frankrike. Turen gikk fra Dunkerque til Den Helder, og deretter tvers over Nordsjøen til Stavanger. Fra Stavanger til Molde seilte vi i dagsetapper med overnatting i gjestehavner. Detaljer rundt hjemseilingen finnes her: