S/Y Madame

Jeanneau Sun Odyssey 36i

1ste etappe - Transportetappen fra Molde til Bodø

Avgang fra Molde ble fredag kveld, og første overnatting ble ved kai i Rakvågen. Lørdag morgen mønstret Otto på, og vi la kursen ut Saltsteinsleia. På Buagrunnen gikk vi gjennom en stim med hval (spekkhogger?), og det var en fasinerende opplevelse Ferden videre gikk utaskjærs, og ca. kl. 01 natt til søndag passerte vi 4 NM øst for Draugen. Vi hadde lite vind på turen, så det ble mye motorkjøring. Søndag kveld gikk vi inn ved Vega og tok en overnatting i gjestehavnen på Igerøy på nordsiden av Vega. Det blir liksom litt så som så med søvn når man tar slike transportetapper. Etter en god natts søvn gikk vi videre, og mandag ettermiddag var vi innom Sandnessjøen og bunkret diesel og spiste en pizza. Vi brukte ikke mer tid enn nødvendig i Sandnessjøen, så etter et par timer var vi på vei igjen. Vi fulgte leia nordover, og etter hvert fikk vi litt mere vind slik at vi kunne heise litt seil. Gikk for motor og genoa da vi hadde vinden, som var svært varierende og til tider ble ganske sterk, rett bakfra. Rett nord for Kunna ved Støtt var vinden oppe i 45 knop i kastene, så vi fikk jo nok vind til slutt. Vi var fremme i Bodø kl. 05:30 på tirsdag morgen. I Følge GPS'en ble det til slutt 405,4 NM fra Molde til Bodø. Otto reiste hjem med fly samme dag, og Wenche, Victoria og Ingeborg mønstret på. De hadde reist med hurtigruten.

Tirsdag gikk stort sett med til soving og slikt. Det ble liksom ikke så mye av det på turen. Onsdagen gikk med til å få bygd om gassanlegget ombord fra fransk butan til norsk propan. Trodde vi hadde alt som trengtes, men det ble litt rot med dimensjonene. Etter mye farting mellom butikker ordnet det seg til slutt  Vi hadde noen helt nydelige dager i Bodø med sol fra alle kanter og ferske reker. Det ble i grunnen mye reker for vi hadde tilgang til dagsferske reker fra båt bare noen meter fra der vi lå. Vi benyttet tiden i Bodø til å slappe av og kose oss, samt besøke familien som ferierte på hytta i Breivika (Skjerstad). Fredag var det slutt på fineværet, og tok vi turen til Nordlandsbadet i Bodø. Det var første gangen for Victoria i basseng, og det ble en kjekk opplevelse. Den jenta liker vann

Vi havnet midt i en stim av hval på Buagrunnen.

Solnedgang i Norskehavet

Draugen by nyght!

Otto har rorvakt

Solnedgang ved Vega

Bodø havn

Lofoten

Vi gikk fra Bodø sent lørdag kveld, og kom frem til Reine i Lofoten på Søndag morgen. Overfarten tok ca. 9 timer, og Victoria sov hele veien. Det gjorde jo turen veldig enkel for oss.

Vi ble liggende noen flere dager i Reine enn det som var planlagt på grunn av været. Søndag var bra, men så begynte det å blåse litt vel mye. Var oppe i sterk kuling, og da fristet det ikke akkurat å flytte på seg. Heldigvis hadde vi bil tigjengelig, så vi fikk da sett det meste mens vi lå værfast  Søndag var en fin dag med sol fra skyfri himmel. Vi kjørte oss en tur ned til Å. Snudde der og dro oppover mot Flakstad og Ramberg. Vi var innom en strand på turen hvor det faktisk var folk som badet men en sjøtemperatur på 11 grader var ikke nok til å friste noen av oss uti. Tidlig på dagen oppdaget Wenche at 2 av hjulene på Victorias barnevogn var punktert. Tilfeldigvis holder verdens hyggeligste sykkelreperatør til på Reine, så hjulene ble fikset med et smil selv om det var søndag. Mandag besøkte vi Dagmars Dukke- og Leketøysmuseum på Sakrisøy. Vi kjørte bil videre til Nusfjord for å se på Lofotens elste og best bevarte fiskevær. Koselig plass, men det føltes ikke så autentisk i og med at det kun var svensker som jobbet der. Tirsdag tok vi bilen til Borg hvor vi besøkte Lofotr vikingmuseum. Nok en fasinerende opplevelse. Onsdag holdt vi oss i Reine, og nå begynte vi å bli noe lei av dårlig vær. Fikk besøk av Wenches søster og kavaleren, som hadde ordnet seg overnatting på en rorbu. Torsdag ble en nydelig dag med sol fra skyfri himmel og passe vind, så vi skilte lag med Wenches mor som hadde vært med oss til nå, kastet loss og satte snuten mot Henningsvær. Det ble en nydelig dag på sjøen. Prøvde fiskelykken underveis, men det var bare makrell å få så fiskingen ga vi opp.

Vi ankom Henningsvær torsdag ettermiddag. Fredag morgen våknet vi til en nydelig dag i Henningsvær, og vi brukte dagen til å se oss omkring. Om ettermiddagen fant vi ut at vi skulle ta turen videre. Vi hadde kjempefint vær på turen som endte opp på Nyvågar ved Kabelvåg. Lørdagen ble også en helt strålende dag, med sol fra skyfri himmel og over 20 grader. Formiddagen brukte vi på en trilletur inn til Kabelvåg, slik ar vi fikk sett det også. Om ettermiddagen gikk vi videre mot Svolvær. På turen stoppet vi og fisket, og vi fikk oss en fin hyse som ble filetert og fortært til middag.

I Svolvær ble vi nok en gang liggende værfast, så her ble vi i 3 dager. Mye regn gjorde båten nokså liten, så da var det greitt å ligge på en plass med butikker og kjøpesenter. Mens vi lå i Svolvær fikk vi et lite værvindu som vi benyttet til å gå opp i Trollfjorden. Ganske kjekt å ha vært der, men jeg vil anta at det er enda mere imponerende skue å gå inn her med Hurtigruten

I løpet av tiden vi tilbragte i Lofoten slo det oss at turist-Norge ikke hadde vært det samme uten svensker, for uansett hvor vi var så var det stort sett svensker som jobbet der. Vi fikk faktisk nesten ikke hørt nordlandsdialekten for hele oppholdet i Lofoten. Kanskje vi var 15 år for sent ute for å finne det autentiske, men naturen var da i alle fall der

Reine i Lofoten

Lofotr vikingmuseum i Borg

På tur fra Reine til Henningsvær

Henningsvær

På tur inn Trollfjorden

Helgeland

Tirsdag ettermiddag tok vi turen over Vestfjorden igjen, og endte da opp på Tranøy, helt nord på Hammarøy. Her har de satt på land en gammel hvalfangsskute som de har innredet til restaurant. Virkelig fascinerende. Onsdagen ble en fin dag, og vi benyttet anledningen til å få oss en skikkelig trilletur på 6 km til sammen, ut til Tranøy fyr og tilbake igjen. Etter en varm lunch kastet vi loss nok en gang, og like etter leggetid for Victoria ankom vi Helnessund.

Torsdagen utviklet seg til å bli en grå og regnfull dag, noe som gjorde at Helnessund ble litt for kjedelig for oss. Utpå dagen kastet vi loss med kurs for litt mer urbane Bodø. Turen nedover rimelig greit, men det ble noe vått. I Bodø mønstret Asbjørg og Harry på.

Vi ble i Bodø til lørdag, og etter at vi hadde bunkret det meste satte vi snuten sørover. Været var ganske bra og vi endte til slutt opp på Støtt. Støtt er et koselig lite sted i finevær, og har en godt beskyttet havn, men det blir fort kjedelig her på regntunge dager.

Søndag ettermiddag gikk turen videre til Halsa i Meløy kommune. Her var det fint ordnet for omstreifende båtfolk, så den havnen frister til besøk igjen. Mandag gikk turen innover Hålandsfjorden, og vi stoppet i Engen, men før vi kom så langt fikk vi fisket litt sei til fiskesuppen. Fra havnen i Engen gikk vi til fots opp til Svartisen. Der fikk vi hakket løs noen isbiter til ankerdrammen, og turen ned igjen foregikk med en ryggsekk ful av 2000 år gammel is. Ankerdrammen smakte ekstra godt den dagen! Turen opp til Svartisen ble en av de store opplevelsene denne ferien.

Tirsdagen startet vi med en trilletur opp til Brestua hvor vi tok en liten kaffekopp, før vi kastet loss. Derfra gikk turen videre til Klokkergården på Rødøy, hvor dagen ble avsluttet med en bedre middag. Onsdag tok vi oss som vanlig en trilletur for å se oss omkring, og Rødøy viste seg fra sin beste side i det kjempefine været vi fikk. Turen videre gikk innom Gjerøya for å spise lunch på hytta hos Liv og Søren. Det ble en kjempehyggelig ettermiddag. I kveldinga gikk ferden videre til Selsøyvik hvor vi tok natten. Torsdag benyttet vi anledningen til å handle på det gamle handelsstedet og drikke kaffe i kafeen før vi dro videre. Dagen ble avsluttet på Naustholmen ved Onøya hvor vi hadde en hyggelig kveld sammen med noen slektninger. Det ble en fantastisk avslutning på en nydelig dag.

Fredag gikk ferden videre til Nesna hvor det ble kvalbiff og stekt makrell hos Hanne og Jacob. Victorias bestemor og bestefar mønstret av og dro hjem med nattoget fra Mo i Rana. Lørdag var ruskeværet tilbake, og vi valgte å komme oss til Sandnessjøen før vi tok kveld

Vi gikk fra Sandnessjøen utpå søndagen, og det ble etter hvert en nydelig dag på sjøen, med sol og blikkstille hav. Vi stoppet for kvelden på Ylvingen. Her var vi innom Himmelblå kafèen og spiste en is før vi gikk oss en tur på land. Litt moro å se at de har satt opp postkasser til alle personene i Himmelblå utenfor de husene som de bodde i.

Mandagen gikk turen videre til Brønnøysund. Tilbrakte en dag her før vi fortsatte ferden sørover til Trøndelag.

Helgeland ble for oss den beste delen av turen. Her hadde vi det beste været og mange av de fineste opplevelsene, men vakker natur og mye kjentfolk var nok også en medvirkende årsak.

Restauranten på Tranøy

Himmelblåkafèen på Ylvingen

Brønnøysund

Trøndelag og Møre & Romsdal

Tirsdag var vi tilbake til gråvær og motvind, men vi fortsatte til Leka. Leka tilbragte jeg mine 2 første leveår, så det var litt moro å få sett seg omkring. Vi ble her nesten et døgn, og vi benyttet tiden til å slappe av og se oss omkring. Onsdag våknet vi opp til sol og finevær. Litt utpå ettermiddagen satte vi kursen videre til Rørvik, og vi fikk en fantastisk dag på sjøen.

Victoria sjekker provianten

Vi gikk fra Rørvik på torsdag formiddag. og kom frem til Bessaker etter en lang dag på sjøen. Over Folla gikk vi ytterleia da vi hadde vinden med oss. Fra Bessaker gikk vi til Lysøysund. Yr meldte 3 m/s men virkeligheten ble 15 m/s. Heldigvis fralandsvind så den grove sjøen uteble. I Lysøysund ble vi møtt av festivalstemning. Koselig med så mye liv i havna. Lørdag, etter at vi hadde sett oss omkring i Lysøysund, gikk vi videre til Knarrlagsund på Fjellværøya. På Knarrlagsund mønstret Victorias morfar og Lillian på Madame. Søndag morgen valgte vi å gå vestover, og vi bøsøkte Mausundvær og Bogøyvær før vi tok natten på Sula. Koselige plasser, men desverre hadde vi litt gråvær. Mandag gikk vi fra sula til Kvennvær på Hitra. På turen fikk vi litt tull med motoren. Det viste seg å være tette dieselfiltere, så det ordnet seg heldigvis etter et filterskifte. Tirsdag gikk ferden videre til Kristiansund. Dette ble en fin dag med god temperatur, og en sol som viste seg i ny og ne. Dagen avsluttet vi med et besøk på fiskerestauranten Smia. Det ble en suksess som vanlig.

Bessaker

Festivalstemning i Lysøysund

Kveldsstemning i Knarrlagsund

Mausundvær

Sula

Vi ble i Kristiansund til Torsdag. Været var helt supert, så noen late dager til kai fristet. Fra Kristiansund gikk ferden videre til Håholmen, hvor vi ble til fredag. Det var lite båter på Håholmen, men været var kjempebra. Fredag morgen var gråværet tilbake igjen, og vi fortsatte ferden videre til Bud. Utpå lørdagen gikk vi fra Bud til Hjertøya, hvor vi var invitert i en bryllupsfest. Lørdagskvelden ble en kjempefin kveld, og en helt super avslutning på turen. Søndag morgen ble det bare en kort tur hjem til havna i Molde.