S/Y Madame

Blogg

view:  full / summary

Shetland og retur til Norge

Posted by madame1 on June 1, 2012 at 8:15 AM Comments comments (0)

Shetland viste seg fra sin beste side mens vi var her borte. Bortsett fra den dagen vi kom frem, hvor været var noe overskyet, hadde vi blå himmel, sol og vindstille under hele oppholdet vårt. På mandag hadde vi planlagt å leie bil for å se oss omkring, men i og med at vi var så mange fant vi det mer fornuftig å leie en maxitaxi. På den måten fikk vi også med oss guide :-)  Taxiholdeplassen var på Victoria pier bare noen få meter fra der hvi lå med båten. Praktisk :-) Vi fant en kar som tok 45 £ i timen for å kjøre oss rundt. Fordelt på 8 mann ble jo det ganske rimelig. Turen gikk over til Scalloway hvor vi fikk se slippen hvor de brukte å vedlikeholde shetlandsbussen under krigen, og vi fikk sett museumet som Jens Stoltenberg åpnet den 17.05.2012. Etter Scalloway gikk turen sydover hvor vi fikk sett en del av det shetlandske landskapet. Ganske fasinerende med et nakent landskap uten så mye som et tre. Sau og torv var det derimot mye av. Underveis tok vi en liten pit stop på et hotell ute i ødemarken. Turen videre gikk sørover før vi dreiet øst mot Lerwick igjen.

Vi hadde hørt en del om gjestfriheten på Shetland før vi dro, men det vi opplevde gikk ut over alle våre forventninger. Ett eksempel er når vi var på supermarkedet for å handle. 3 voksne karer med 2 fulle handlevogner hadde behov for skyss tilbake til båten igjen. Da den ene av oss spurte hun i kassen om hun kunne være behjelpelig med å skaffe taxi kom det fra han bak oss i køen: "taxi, for noe tull. Jeg skal kjøre dere". Vi hadde aldri sett personen før, som forøvrig viste seg å være særdeles hyggelig, og ikke skulle han ha noe for turen heller.

På tirsdag ble det bunkring av både det ene og det andre før vi kastet loss og satte turen mot Norge igjen. Vi gikk fra Lerwick kl. 15:00 lokal tid etter drøyt 2 døgn i land. Da var mannskapet blitt rastløs igjen og det var greit å komme seg ut i åpent hav igjen. Vi hadde nydelig vær på hele hjemturen også, selv om det var i minste laget med vind. Returen gikk over Tampen feltet igjen, hvor det er ganske så tett mellom offshore installasjonene. Underveis fikk vi sett en del hval og sjøfuggel som alltid er fasinerende. 15 NM vest for Ålesund var det blitt så varmt og vindstille at vi stoppet for å ta oss et bad. Sjøtemperaturen var da 12,6°C. Med det været fant vi ut at det var bedre å henge opp hengekøyen og gå for motor enn å ligge og drive for seil. Vi var innom Midsund med deler mannskapet, og Madame var fortøyd i Molde kl. 00:30 natt til fredag.

Maxitaxi fra Victoria Pier med Madame i bakgrunnen

Turister på tur :-)

Minnemerke over Shetlandsbussen

Slipen hvor de vedlikeholdte Shetlandsbussen under den 2dre verdenskrig

Scalloway museum

Mye fin natur på Shetland

Nakent landskap

Noen av beboerne på Shetland

Flere av Shetlands beboere....

Pit stop

Shetlandsk arkitektur i Lerwick

Lerwick

Hjemturen har startet

Alara

Cher

MOB båt øvelse i Nordsjøen

Oljeindustri og natur hånd i hånd...

Nok en soloppgang

Når vinden er laber....

Innseiling til Midsund

Molde - Lerwick

Posted by madame1 on May 22, 2012 at 3:25 AM Comments comments (0)

Avgang fra Molde ble kl. 07:30 på fredag morgen. Etter en liten stopp i Midsund var Madame ferdig bunkret og mannskapet var fulltallig. Det ble også en liten stopp i Ålesund for å handle det vi hadde glemt, og i Fosnavågen toppet vi tankene før vi satte kursen mot Lerwick. Avgang fra Fosnavåg ble kl. 19:00 på fredag kveld. Vi gikk sammen med Cher og Alara fra Averøy. Overfarten ble en kjempefin opplevelse selv om det var i minste laget med vind. På turen over passerte vi på sørsiden av Oseberg og Brent. Vi var fremme i Lerwick kl. 13:00 lokal tid på søndag.

Innsjekking foregikk hos havnekontoret på Albert building som lå et par hundre meter lengre borte på kaien. Havneleien kom på 26,5 £ for 2 døgn inkl. strøm og vann. Her fikk vi også låne nøkkelen til Lerwick Boating Club hvor det var tilgang til dusj, vaskemaskin osv.

Alara på vei inn i Fosnavågen

Soloppgang i Nordsjøen med Alara i forgrunnen.

Naturen kaller......

Oseberg C

Brent feltet

Nok en soloppgang i Nordsjøen

På vei inn mot Lerwick

På Victoria Pier i Lerwick var 4 av 5 båter norsk, og den femte skulle til Norge på besøk...

Orkanen Dagmar

Posted by madame1 on December 27, 2011 at 11:00 AM Comments comments (0)

Orkanen Dagmar på kvelden den 1ste juledag satte sitt preg på Molde kan man trygt si. Mange båter fikk store skader, men Madame berget seg ganske bra. Et hakk i gelcoaten øverst på babord side samt avslitte strekkfisker på styrbord side var de eneste synlige skadene. Ut fra det jeg kunne se har vinden lagt båten helt flatt slik at ripa har tatt nedi utliggeren på flytebryggen. Litt lenger inn på samme piren var det en som ikke var like heldig og fikk brekt masten sin. Man får vel bare prise seg lykkelig over at det gikk så bra som det gikk.

Midsundfestivalen 2011

Posted by madame1 on July 25, 2011 at 4:49 AM Comments comments (0)

Det ble til at vi tok oss en tur på Midsundfestivalen i år. Fikk desverre ikke anledning til å dra utover på fredag for å høre på TNT, men lørdagen ble jo en kjempedag så man kan ikke klage :) Dro fra Molde kl. 10:30 og var fremme på Midsund ca. kl. 12:00. I sentrum var det mye folkeliv og god stemning hele dagen. Mange gjestebåter gjorde havnen til en opplevelse i seg selv. Søndag dro vi tilbake til Molde igjen etter å ha sett starten på triatlon. Fikk en kjempetur hjem igjen også. Dette ga mersmak så jeg satser på at vi er tilbake igjen neste år også :)

Silkeføre fra Molde til Midsund.

Mange båter i gjestehavnen i Midsund

Elg på scenen!

Kristiansund - H�holmen - Bud -Hjert�ya - Molde

Posted by madame1 on August 16, 2010 at 4:24 PM Comments comments (0)

Vi ble i Kristiansund til Torsdag. Været var helt supert, så noen late dager til kai fristet. Fra Kristiansund gikk ferden videre til Håholmen, hvor vi ble til fredag. Det var lite båter på Håholmen, men været var kjempebra. Fredag morgen var gråværet tilbake igjen, og vi fortsatte ferden videre til Bud. Utpå lørdagen gikk vi fra Bud til Hjertøya, hvor vi skulle i en bryllupsfest. Lørdagskvelden ble en kjempefin kveld, og en helt super avslutning på turen :) Søndag morgen ble det bare en kort tur hjem til havna i Molde. Nå gjenstår bare jobben med å bære på land alt som ikke skal være ombord......

R�rvik - Bessaker - Lys�ysund - Knarrlagsund - Sula - Kvennv�r - Kristiansund

Posted by madame1 on August 10, 2010 at 4:15 PM Comments comments (0)

Vi gikk fra Rørvik på torsdag formiddag. og kom frem til Bessaker etter en lang dag på sjøen. Over Folla gikk vi ytterleia da vi hadde vinden med oss. Fra Bessaker gikk vi til Lysøysund. Yr meldte 3 m/s men virkeligheten ble 15 m/s. Heldigvis fralandsvind så den grove sjøen uteble :) I Lysøysund ble vi møtt av festivalstemning. Koselig med så mye liv i havna. Lørdag, etter at vi hadde sett oss omkring i Lysøysund, gikk vi videre til Knarrlagsund på Fjellværøya. På Knarrlagsund mønstret Victorias morfar og Lillian på Madame. Søndag morgen valgte vi å gå vestover, og vi bøsøkte Mausundvær og Bogøyvær før vi tok natten på Sula. Koselige plasser, men desverre hadde vi litt gråvær. Mandag gikk vi fra sula til Kvennvær på Hitra. På turen fikk vi litt tull med motoren. Det viste seg å være tette dieselfiltere, så det ordnet seg heldigvis etter et filterskifte. Tirsdag gikk ferden videre til Kristiansund. Dette ble en fin dag med god temperatur, og en sol som viste seg i ny og ne. Dagen avsluttet vi med et besøk på fiskerestauranten Smia. Det ble en suksess som vanlig. Litt usikkert om vi går videre i morgen eller om vi blir en dag til i Kristiansund.

Sandnessj�en - Ylvingen - Br�nn�ysund - Leka - R�rvik

Posted by madame1 on August 4, 2010 at 4:03 PM Comments comments (0)

Vi gikk fra Sandnessjøen utpå søndagen. Det ble en nydelig dag på sjøen, med sol og blikkstille hav. Vi stoppet for kvelden på Ylvingen. Her var vi innom Himmelblå kafèen og spiste en is før vi gikk oss en tur på land. Litt moro å se at de har satt opp postkasser til alle personene i Himmelblå utenfor de husene som de bodde i :) Mandagen gikk turen videre til Brønnøysund hvor vi spiste en pizza før vi tok natten. Tirsdag var vi tilbake til gråvær og motvind, men vi fortsatte til Leka. Leka tilbragte jeg mine 2 første leveår, så det var litt moro å få sett seg omkring. Vi ble her nesten et døgn, og vi benyttet tiden til å slappe av og se oss omkring. I dag våknet vi opp til sol og finevær. Litt utpå ettermiddagen satte vi kursen videre til Rørvik, og vi fikk en fantastisk dag på sjøen. Vi blir i Rørvik til i morgen før vi fortsetter turen videre mot sør.

R�d�y - Sels�yvik - On�y - Nesna - Sandnessj�en

Posted by madame1 on July 31, 2010 at 5:09 PM Comments comments (2)

Før vi forlot Rødøy tok vi oss som vanlig en trilletur for å se oss omkring. Rødøyh viste seg fra sin beste side i det kjempefine været vi fikk på onsdag. Turen videre gikk innom Gjerøya for å spise lunch på hytta hos Liv og Søren. Der hadde vi en kjempehyggelig ettermiddag. I kveldinga gikk vi videre til Selsøyvik hvor vi tok natten. Torsdag handlet vi på det gamle handelsstedet og drakk kaffe i kafeen før vi dro videre. Vi avsluttet dagen på Naustholmen ved Onøya hvor vi hadde en hyggelig kveld sammen med noen slektninger. Det ble en fantastisk avslutning på en nydelig dag. Fredag gikk ferden videre til Nesna hvor det ble kvalbiff og stekt makrell hos Hanne og Jacob. Vitorias bestemor og bestefar mønstret av og dro hjem med nattoget fra Mo i Rana. Lørdag var ruskeværet tilbake, men vi fikk tuslet oss til Sandnessjøen før vi tok kveld. I morgen skal det vistnok bli bedre vær igjen, men det gjennstår å se hvor hvor bra det blir :)

Bod� - St�tt - Svartisen - R�d�y

Posted by madame1 on July 27, 2010 at 2:42 PM Comments comments (1)

Vi gikk fra Bodø på Lørdag etter at vi hadde bunkret det meste :D Været var ganske bra så, og vi tok natten på Støtt. Søndag startet med en trilletur på land. Støtt er et koslig lite sted i finevær, men det kan nok fort bli kjedelig her på regntunge dager. Søndag ettermiddag gikk turen videre til Halsa i Meløy komune. Her var det fint ordnet for omstreifende båtfolk, så den havnen frister til besøk igjen. Mandag gikk turen innover Hålandsfjorden, og vi stoppet i Engen. Før vi kom så langt fikk vi fisket litt sei til fiskesuppen. Fra havnen i Engen gikk vi til fots opp til Svartisen. Der fikk vi hakket løs noen isbiter til ankerdrammen, og turen ned igjen foregikk med en ryggsekk ful av 2000 år gammel is :) Den Whiskyen smakte jammen godt! Tirsdag startet vi med en trilletur opp til Brestua hvor vi tok en liten kaffekopp, før vi kastet loss. Derfra gikk turen videre til Klokkergården på Rødøy. Her blir vi til i morgen. Dagen ble avsluttet med en bedre middag på Klokkergården.

Helnessund - Bod�

Posted by madame1 on July 23, 2010 at 3:52 PM Comments comments (0)

Mye regn gjorde at Helnessund ble litt for kjedelig for oss, så vi kastet loss allerede på torsdag med kurs for litt mer urbane Bodø. Turen nedover rimelig greitt, men det ble noe vått :P Vi blir i Bodø til Lørdag for å bunkre, samt å plukke opp Asbjørg og Harry som skal være med oss et stykke på turen.

Svolv�r - Tran�y - Helnessund

Posted by madame1 on July 22, 2010 at 5:12 AM Comments comments (0)

Vi ble i Svolvær helt til tirsdag pga. dårlig vær. Det var til tider mye regn og en del vind. Søndag var det ikke så aller verst, så da tok vi båten en liten tur opp til Trollfjorden. Ellers så fordrev vi tiden med å se oss omkring i Svolvær. Traff også på noe kjentfolk fra Molde på mandag kveld Tirsdag ettermiddag tok vi turen over Vestfjorden igjen, og endte da opp på Tranøy, helt nord på Hammarøy. Onsdag startet som en fin dag, så da tok vi oss en trilletur på 6 km tilsammen, ut til Tranøy fyr og tilbake igjen. Etter en varm lunch kastet vi loss og like etter leggetid for Victoria kom vi til Helnessund. Har blir vi liggende til fredag pga. dårlig vær igjen.

Henningsv�r - Nyv�gar - Svolv�r

Posted by madame1 on July 17, 2010 at 4:06 PM Comments comments (1)

Hadde en fin dag i Henningsvær. Brukte fredagen til å se oss omkring. Fredag ettermiddag fant vi ut at vi skulle ta turen videre. Vi hadde kjempefint vær på turen som endte opp på Nyvågar ved Kabelvåg. Lørdagen ble en helt strålende dag, men sol fra skyfri himmel og over 20 grader. Formiddag brukte vi på en trilletur inn til Kabelvåg, slik ar vi fikk sett det også. På ettermiddagen gikk vi videre mot Svolvær. På turen stoppet vi og fisket. Fikk oss en fin hyse som ble filetert og fortært til middag. Værmeldingene de neste dagene er ikke de beste, så det er mulig at vi blir i Svolvær noen dager.

Reine - Henningsv�r

Posted by madame1 on July 15, 2010 at 3:09 PM Comments comments (0)

Vi ble liggende noen flere dager i Reine enn det som var planlagt på grunn av været. Søndag var bra, men så begynte det å blåse litt vel mye. Var oppe i sterk kuling, og da frister det ikke akkurat å flytte på seg. Heldigvis hadde vi bil tigjengelig, så vi fikk da sett det meste mens vi lå værfast :) Søndag var en fin dag med sol fra skyfri himmel. Vi kjørte oss en tur ned til Å. Snudde der og dro oppover mot Flakstad og Ramberg. Vi var innom en strand på turen hvor det faktisk var folk som badet. En sjøtemperatur på 11 grader var ikke nok til å friste noen av oss uti 8) Tidlig på dagen oppdaget Wenche at 2 av hjulene på Victorias barnevogn var punktert. Tilfeldigvis holder verdens hyggeligste sykkelreperatør til på Reine, så hjulene ble fikset med et smil selv om det var søndag. Mandag besøkte vi Dagmars Dukke- og Leketøysmuseum på Sakrisøy. Vi kjørte bil videre til Nusfjord for å se på Lofotens elste og best bevarte fiskevær. Koselig plass, men det føltes ikke så autentisk i og med at det kun var svensker som jobbet der. Tirsdag tok vi bilen til Borg hvor vi besøkte Lofotr vikingmuseum. Nok en fasinerende opplevelse. Onsdag holdt vi oss i Reine, og nå begynte vi å bli noe lei av dårlig vær. Fikk besøk av Wenches søster og kavaleren, som hadde ordnet seg overnatting på en rorbu. Torsdag ble en nydelig dag, med sol fra skyfri himmel og passe vind. Vi skilte lag med Wenches mor som hadde vært med oss til nå, kastet loss og satte snuten mot Henningsvær. Det ble en nydelig dag på sjøen. Prøvde fiskelykken underveis, men det var bare makrell å få så fiskingen ga vi opp. Nå ligger vi fint fortøyd i Henningsvær. Det er en strålende kveld, med utrolig flott vær. Regner med at vi blir her til lørdag.

Bod� - Reine

Posted by madame1 on July 11, 2010 at 9:55 AM Comments comments (0)

Vi ble i Bodø til Lørdag kveld (10/7). Benyttet tiden til å slappe av og kose oss, samt besøke familien som ferierte på hytta i Breivika (Skjerstad). Fredag tok vi turen ti Nordlandsbadet i Bodø. Første gangen for Victoria i basseng, og det ble en kjekk opplevelse. Den jenta liker vann :) Det ble fortært mye ferske reker mens vi lå i Bodø. Hadde tilgang til dagsferske reker fra båt bare noen meter fra der vi lå. Lørdag kveld kastet vi loss med kurs for Lofoten, og søndag morgen var vi ferdig fortøyd i Reine. Turen over Vestfjorden tok 9 timer, og Victoria sov fra havn til havn uten så mye som en lyd. Det gjorde jo turen enkel for oss :) Vi blir nok her i Reine noen dager, for i morgen er det meldt mye vind.

Manskapsbytte i Bod�

Posted by madame1 on July 7, 2010 at 3:08 PM Comments comments (0)

Kom frem til Bodø kl 05:30 tirsdag morgen etter et døgn med svært varierende vindforhold for å si det mildt..... I Følge GPS'en ble det til slutt 405,4 NM fra Molde til Bodø. Otto kom seg med flyet sitt, og Madame fikk nytt mannskap. Wenche, Victoria og Ingeborg kom til Bodø med Hurtigruten, og er nå klar for litt tid ombord. Ser ut til at vi blir liggende i Bodø til fredag i hvertfall. Tirsdag gikk stort sett med til soving og slikt. Har liksom ikke blitt så mye av det på turen. Onsdagen har gått med til å få bygd om gassanlegget ombord fra fransk butan til norsk propan. Trodde jeg hadde alt som trengtes, men det ble litt rot med dimensjonene. Etter mye farting mellom butikker ordnet det seg til slutt :D Har hatt en helt nydelig dag i dag med sol fra alle kanter og ferske reker. Har også fått begynt å legge ut bilder fra turen under albumet for sommerferie 2010. Flere bilder kommer etter hvert.

F�rste etappe, Bod� - Molde

Posted by madame1 on July 5, 2010 at 10:30 AM Comments comments (0)

Gikk fra Molde fredag kveld, og overnattet ved kai i Rakvågen. Otto mønstret på lørdag morgen, og da gikk ferden ut Saltsteinsleia. Ute på Buagrunnen gikk vi gjennom en stim med spekkhoggere. Fasinerende opplevelse. Ferden videre gikk utaskjærs, og ca. kl. 01 natt til søndag passerte vi 4 NM øst for Draugen. Har hatt lite vind på turen så langt, så det har blitt mye motorkjøring. Gikk inn ved Vega på søndag kveld, og tok en overnatting i gjestehavnen på Igerøy på nordsiden av Vega. Gikk derfra på Mandag morgen, og mandag ettermiddag var vi innom Sandnessjøen og bunkret diesel og spiste en pizza. I skrivende stund er vi på tur videre nordover. Regner med å være fremme i Bodø i natt en gang. Har i hvertfall bestilt flybilett for Otto i morgen :)

Klar for tur

Posted by madame1 on June 28, 2010 at 3:16 AM Comments comments (0)

Da begynner Madame å bli klar for tur igjen :). Autopiloten er montert, kalibrert og testet. TV og DVD spiller er installert i tilfelle det blir dager med gråvær. Bunkring er unnagjort, så nå er det bare å ta med seg klær og kaste loss. Planen er å gå på fredag kveld, og får vi det som vi vil så blir Bodø neste stopp en eller annen gang natt til mandag.

Tilbakeblikk p� 2009

Posted by madame1 on February 24, 2010 at 8:28 AM Comments comments (0)

2009 ble et år der båten ble veldig lite brukt, men det er jo egentlig et svært lite offer for familieforøkelsen :) Victoria skrev seg på mannskapslisten 23. september i 2009, og vi gleder oss skikkelig til å ta henne med på tur.

I løpet av 2009 ble ble det montert ny kartplotter, radar og autopilot, så nå skulle vi være godt rustet for sesongen som kommer. I tillegg så er vi i ferd med å øke strømkapasiteten ombord. Strøm er jo et evig problem i seilbåter har jeg funnet ut.

Nå er vinteren snart over (i følge kalenderen), og planleggingen av sommerferien 2010 er i full gang. Planen foreløpig er en 6 ukers tur nordover, men hvordan det blir i virkeligheten kommer jo selvfølgelig litt an på været. Blir det bare drittvær holder det nok med 3 uker i båt, så da tar vi nok resten av ferien et annet sted.

Oppsummering fra hjemseilingen

Posted by madame1 on August 10, 2008 at 7:03 AM Comments comments (0)

Å hente ny seilbåt i Frankrike krever mye planlegging, men tar man sikkerheten på alvor er mye gjort. Seilbåter i denne størrelsen er konstruert for å tåle havseilas og dårlig vær, men det er viktig å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre, og hva man trenger av utstyr dersom det mot formodning skulle gå galt. Det er også veldig greit å holde seg oppdatert på hva som forventes av vær på den ruten man har lagt opp selv om man seiler på sommertid. For meg var det ikke tanken på mye vind og mye sjø som var mest skremmende. Det jeg fryktet mest var vindstille og tåke i de områdene som var mest trafikkert. Her er det ikke langt i mellom båtene, og det hadde ikke vært bare enkelt å krysse disse sonene for lille oss. Radar hadde vært kjekt å ha med tanke på en slik situasjon, men utstyrslisten kunne dessverre ikke bli like lang som det jeg ønsket den.

Firmaet som rigget og utrustet båten i Dunkerque gjorde en kjempebra jobb. Vi fant ingen ting å utsette på det arbeidet som de hadde gjort. Jeg hadde på forhånd bestilt en del ekstra utstyr fra de som redningsflåte, radarreflektor, redningsvester osv. Til min positive overraskelse hadde de også montert alt utstyret om bord før jeg overtok båten. De hadde ikke tatt noe ekstra betaling for dette. Tvert i mot så fikk jeg 10 % rabatt på alt bortsett fra flåten. Hadde jeg visst dette ville jeg nok ha bestilt enda mer utstyr fra dette firmaet. Jeg må også nevne at båtens navn og hjemmehavn var satt på båten før jeg overtok den. Dette var veldig fint gjort så det navneskiltet som jeg hadde med hjemmefra ble tatt med tilbake ubrukt.

Mannskapet var noe som jeg hadde helt klare formeninger om. Dette måtte bestå av personer som jeg kjente, som var sjøvante, som kunne samarbeide godt, som kunne tåle lengre perioder med lite søvn, og som jeg kunne stole 100 % på. Jeg var så heldig å få med meg de 2 personene som jeg absolutt samarbeider best med, og som jeg stoler helt og holdent på. Roy Heggdal mønstret på som kokk, og Otto Hole mønstret på som matros og 1ste styrmann. Jeg kunne faktisk ikke ha fått bedre mannskap om jeg kunne velge fritt. Nå var riktignok ingen av oss spesielt seilvant, men alle var skikkelig sjøvant, og det var det viktigste.

Vårt rutevalg er ikke det mest typiske, og jeg fikk et inntrykk av at enkelte mener at det er galskap å gå rett over Nordsjøen fra Den Helder til Stavanger. For oss ble dette det eneste fornuftige valget. Vi hadde begrenset med tid, og det utelukket muligheten til å følge fjæra hele veien hjem. Kysten av Tyskland og spesielt Danmark gir falsk trygghet da det vil bli problemer med å gå i havn ved dårlig vær pga. vanndybde og strømforhold. Jeg tror at enkelte frykter det å ikke se land. Sannheten er at man aldri er alene i Nordsjøen. Det er mye trafikk av større og mindre måter samtidig som det er tett mellom plattformene. Dette medfører at hjelpen aldri er langt unna om det skulle bli behov for det.

Seilasen fra Dunkerque til Den Helder foregikk i områder med uvante dybder for oss nordmenn. Her er det også mye strøm og mye trafikk av store skip. Vi valgte å gå fra Dunkerque ved flo sjø. Da fikk vi medstrøm på opp til 3 knop på det meste, og innen strømmen snudde var vi kommet såpass langt ut at det var begrenset hvor mye vi ble påvirket av denne. Jeg var på forhånd noe skeptisk til den store forskjellen på flo og fjære og den strømmen som dette ville medføre, men jeg må innrømme at dette gikk mye greiere enn det jeg fryktet. Kryssingen av innløpet til Europort var også noe som jeg var skeptisk til. Her måtte vi kontakte kontrolltårnet for å få tillatelse til å krysse innløpet, og man har jo hørt historier om hvor vanskelig dette kan være. Også her var vi utrolig heldig, og fikk krysse over etter bare å ha ventet på 2 containerskip.

Seilasen over Nordsjøen er noe av det jeg vil huske aller best. Vi hadde vinden inn på skrå bakfra helt fra Den Helder til Stavanger, og det var ikke så ofte at det ble gjort justeringer på seilføringen. Det var solfylte dager hvor vi koste oss skikkelig. Siste dagen fikk vi ruskevær, og spesielt over Egersundsbanken ble det mye vind og mye sjø. Dette var noe vi viste ville komme før vi dro fra Den Helder. Det gikk veldig greit, men det blir utrolig slitsomt over lengre tid. Er det noe jeg ville ha gjort annerledes her, så måtte det være å smøre matpakker før været satte inn. Det var jo ikke så enkelt å ordne mat i 4-5 meters bølgehøyde.

Totalt seilt distanse ble 915 NM, og det gikk nøyaktig 3 uker fra vi reiste hjemmefra til vi var tilbake igjen. Vi lå 2 hele dager i Stavanger, og 4 hele dager i Bergen av forskjellige årsaker. Vi brukte 1 lang dag på å klargjøre båten og proviantere før vi dro fra Dunkerque, men det hadde nok ikke skadet om vi hadde tatt oss tid til 2 dager.

Vi tok oss god tid til å gå skikkelig over båten før vi dro fra Dunkerque. Spesielt skroggjennomføringer, stag og rigg osv. ble inspisert nøye med tanke på de påkjenningene som kunne oppstå. Ingen kritiske feil eller mangler ble påvist, men vi påpekte bl.a. noen kosmetiske avvik som ikke burde være der. Underveis oppdaget vi også flere lekkasjer rundt vinduer og innfesting av sparkelist og mastestag. Dette er jo ikke kritiske feil, men lekkasjen ved midtskips halegatt på BB side førte til at kontrollpanelet for strøm ble fylt med sjøvann og sluttet etter hvert å virke. Det er litt skuffende at en ny båt i denne klassen skal inneholde slike feil og mangler, men den norske importøren gjør en god jobb for å rette opp igjen feilene som blir funnet. Det er tydelig at det er en kvalitetsforskjell på masseproduserte båter og skikkelig håndverk, men der ligger også en vesentlig prisforskjell og man må nok innfinne seg med at man stort sett får det man betaler for.

Alt i alt synes jeg at vi har fått en fin båt som fungerer bra til oss. Båten seiler bra, og størrelsen virker perfekt. Ikke større enn at den er letthåndterlig, og det går greit å finne bryggeplass til den. Det store toalettrommet, 2 lugarer, skikkelig bysse og god tank kapasitet gjør båten til en skikkelig hytte på sjøen. Det som plager mest i så måte er kapasiteten på batteriene (eller forbruket av strøm). Ved normal bruk holder batteriene knapt ett døgn, og det er for lite synes vi, så vi kommer nok til å se på alternative strømkilder som solcellepanel og eventuelt vindgenerator etter hvert. Vi kommer nok til å ha denne båten i lang tid så det blir nok ett og annet ekstrautstyr som blir montert etter hvert.

Så kommer spørsmålet: er det noe jeg hadde ville gjort annerledes ved denne turen? Tja, det er da alltids noe man kunne gjort bedre. I dag vet jeg at jeg burde ha satt på noen ekstra kryss på utstyrslisten. Cockpitkalesje har havnet ganske høyt opp på ønskelisten, og det blir jo litt dyrere å etterbestille slikt i stedet for å få det montert før levering. Bunnsmøring tenkte jeg å ta selv til våren, men når jeg ser hvor godt det gror på skroget så kommer jeg nok til å gjøre det nå til høsten. Det hadde nok vært fornuftig å få det også gjort fra fabrikk selv om det var rådyrt. Hvis jeg kunne gjøre turen opp igjen ville jeg også ha satt av mer tid slik at vi også kunne ha fått sett oss litt mer omkring. Tatt det litt mer som en ferie i stedet for bare transport. Valg av overleveringssted, rutevalg og mannskap er jeg skikkelig godt fornøyd med, og her ville jeg ikke ha endret på en ting om jeg kunne. Jeg er også godt fornøyd med de utstyrsinnkjøpene jeg gjorde på egenhånd. Å kjøpe elektronikk fra USA var billig sammenlignet med Europa, og jeg sparte en del tusenlapper på å bruke litt tid på dette. Jeg kikket litt på prisene i bl.a. Frankrike, men der var prisene på elektronikk en god del høyere enn her i Norge.

Oppsummert har vi fått en kjekk båt, som vil bli mye brukt, og en uforglemmelig tur som vil være et høydepunkt i lang tid.

Fosnav�g - Molde

Posted by madame1 on July 15, 2008 at 7:25 PM Comments comments (0)

Det ble litt sent p� mandagen f�r vi kom oss avg�rde, og klokken var vel ca. 2 f�r vi var p� vei. V�rmeldingen varslet stiv til sterk kuling ved Statt, s� vi syntes det var en fin dag � g� ut i havet  Vi gikk ut ved Runde og passerte det kjente fuglefjellet p� n�rt hold. Utrolig fasinerende � se det, og vi var enig om at det var lurt av oss � ta turen ut i havet.

Fuglefjellet ved Runde

Etter litt kl�nerier f�r vi fikk opp seilene la vi kursen vestenfor alle �yene som ligger p� rekke og rad nordover. Med en kuling bakfra gikk det ganske fort nordover, og vi l� jevnt p� dr�yt 8 knop. Det ble i grunnen en l�rerik dag, og mannskapet storkoste seg. Da det var p� tide � legge kursen �stover valgte vi � g� inn mellom Flems�ya og Fj�rtofta. Det ble en ganske aktiv dag til sj�s, og vi fant ut at vi skulle ta natten i gjestehavnen i Midsund. Slitne og f�rn�yde var vi da vi tok kvelden.

Tirsdag morgen v�knet vi av at b�ten ristet og det ulte i riggen. Vi konstaterte kjapt at vi skulle dr�ye det litt f�r vi dro videre innover til Molde. I l�pet av dagen kom ogs� det gamle mannskapet med familie innom for � kikke litt p� b�ten. Da klokken passerte 5 fant vi ut at det hadde l�yet s�pass at det gikk an � tusle seg innover til Molde. Turen innover til Molde gikk utrolig fint, og vi gikk med spridde seil nesten hele veien. P� kaien i Molde sto mottakskommiteen klar. Det gikk ganske lenge f�r vi gikk p� land, og det var egentlig litt vemodig � legge fra seg Madamen. I natt har vi planlagt � sove hjemme, men jeg er litt usikker p� om vi f�r sove like godt hjemme som vi gjorde om bord.